Friday, 4 January 2013

new chapter in my life 2013

Assalamualaikum. huu lame da tak update blog ni . lame yang gilerrrr lame kot. haha :P
lepas 2 bulan cuti sekolah berlalu la da 2012. 2/1/2013 bermulalah episod naik degreeeee ! alhamdulillah :)
lega sangat sebenarnye. yela aku sendiri pun tak expect rezeki mcm tu, tp lega dan bersyukur, Allah Maha Penyayang, dan setiap dugaan yang kita lalui semakin mematangkan kita dari hari ke hari walaupun tanpa kita sedari . Am I right ? hehe ...dah balik maktab semula ni mula la rasa rindu kat budak-budak ni. haha..ni yang duk menulis ni, pagi ni pulak hujan gerimis, uwaaa bergelora je rase perasaan. wuhuu. Abg Long GPS bergerak,Aiman Transformers,Adam Al Hafiz,Ayyub Gigi Rabbit,Ammar si upin :P,Kak Chik ustazah kecik,Mina Ratu Cantik,Cik Cemak Nom Nom Nomey,Danish Brainy Bunch...hahaha Mak Iqah rinduuu sangat :) serius. padahal sebulan lagi nak balik,..semoga anak-anak sedara mak iqah ni jadi anak2 yang soleh n solehah k :) blaja rajin2 ye sayang2 semua. huhu :) flyinggg kisss princes n princess mak iqah semua ni . selamat bersekolah sayang :)

Salam rindu dari Penang,
Mak Iqah :)

Friday, 31 August 2012

roomate date (:

Assalamualaikum . selamat pagi bintang hati :D

Selamat Hari Merdeka ke 55 tahun . I LOVE MALAYSIA ! 

sempena hari merdeka ni aku pun da lakar sejarah baru . 

bukan untuk negara :p tapi untuk KAMI dan KAMI ^.^

hehe . sangat serius -,- assignment kami menimbun ibarat KLCC . mummy ! :(

tak mao stress stressss walaupun ada yang stress . haha . :p jangan ok ! 

please SMILE and I WILL SMILE BACK :D 

umm alhamdulillah super duper hepi (:

hihi again kami buat ROOMATE DATE ! ahaa ekau ado ? :p

TOTALLY AWESOME ! roomate yg rumit -,- zzzz

meet my super simple girl :D hee ZAI . lebiu ngee >.<


LOVELY PINK vs RED HOT >.<

opposite always attracts :p 

NEGERI 9 vs PAHANG

IKAN PATIN vs MASAK LOMAK CILI API

DEN KAU vs AOK KOI :p haha


genap setahun da kami jadi roomate . huhu (: 

gila gila tapi ada batasnya . i love u just the way you are ! hihi

kami berbeza dan tak serupa tapi sekepala :p 

 dipertemukan untuk meneruskan langkah menuju cita 

Seandainya waktu itu boleh diputar kembali . aku juga tak ingin begitu .

Tapi hati takut rasanya jika waktu kami mengenali tamat dalam masa 5 tahun lagi .

Pasti saat itu sangat perit dan sukar untuk dilalui . 

Dia .. dia yang selalu mendengar rasa hati . pasal jodoh . pasal cinta :p

haha kami melakar laskar pelangi dunia remaja penuh warna warni (:

Setiap saat dan detik amat bermakna dan bererti . 

Alhamdulillah aku bersyukur dipertemukan dengan insan sepertinya .

I LOVE U CIKGU CT   


umur 9 tahun tak dapat naik kete angkasa ni ! weee

umur 19 tahun pun jadilah -,- haha


munchiesss love u sincerely , 

FROM : 

Cikgu Cherry Pah :P 

HAPPY INDEPENDECE DAY 55th MALAYSIA !

Thursday, 30 August 2012

hitam putih raya ♥


 Assalamualaikum untuk kamu kamu dan kamu (:

Selamat Hari Raya dedikasi dari : 



Raya versi hitam putih 2012 . 

Terima kasih untuk kamu kamu dan kamu . 

♥ Keluarga kesayangan

♥ Sedara mara darah dagingku

♥ Sahabat tercinta :)

Kerana kalian rayaku amat bermakna ! 

Alhamdulillah nikmat rasanya Syawal kali ini 

walau dalam versi berbeza dan usia yang bertambah dewasa :P

hehe sayang kamu semua . rindunyee . 




Thursday, 16 August 2012

Syawalku satu ketika dahulu ...

Umm tahun ni nak beli baju kurung kedah la satu untuk 'dia'...
tak sabarnya nak puasa kat kampung..
pagi-pagi da bunyi cengkerik, sejuknye la udara kampung
tahun ni dah nak pegi belajar jauh
kalau dapat masuk maktab nanti mesti 'dia' bangga (:
tak sabar pulak rasa..
nanti puasa mesti rindu dengan pekasam peti ais usang tu..
huu air tangan ikan pekasam 'dia' tak sama macam yang org jual kat pasar malam
kalau balik kampung mesti sedang-sedang elok je pekasamnye tu nak goreng
dapat pulak ikan sungai kecik2 tu goreng smpai garing..
perghh memang meleleh makan dengan nasik sejuk pun tak pe..huu
tulah meriahnya waktu 'dia' ada.
cucu-cucu anak menantu balik semua pulun je makan.semua jadi sedap.ajaib kan ? :) huu

atas meja kayu usang sejak zaman rumah tepi sungai tu kami bermanja dengan 'dia'
ajak merasa itu dan ini. tambah lagi kakak-kakak aku tu
semua memang tak menang tangan
kalau balik rumah 'dia' masak macam-macam. dah jadi satu keseronokan bagi kami :)
gian bak kata orang tua...
huu nak buat macam mana dapur tu mak dah 'treat' jadi sebahagian hidup kami.
mana tak nya anak mak semua enam puteri. 3 da jadi mak dara 3 lagi kosong :P

semua tu dalam fikiran aku waktu berteleku di sisi 'dia'
perit rasa hati lihat dia tanggung seksa macam ni
biarlah mungkin aku cuba untuk jadi orang yang tenangkan jiwa dia
aku tahu aku tak pernah rasa sakitnya macam mana
tapi aku jugak tak pernah dengar sekelumit keluhan dari bibir tuanya
dah 3 bulan 'dia' macam ni...

tapi hati degil aku selalu kata raya nanti mesti 'dia' dah sihat
aku tak percaya cakap doktor
kan 'dia' nak tengok Ikah ni jadi cikgu :)
kan 'dia' nak dengar hari-hari Ikah tanya, 'Harini nak makan ape?'
kan aku pun nak tengok 'dia' minum air bandung feveret aku
dengan donut big apple yang tak pernah seumur hidup dia rasa
sambil santai tengok sinetron indon.
tudung 'instant' pulak da memang sebati tersarung kat kepala.
haha sumpah memang aku ada gaya bibik masa tu.

itu yang tersemat erat dalam hati. 'dia' lah penyeri hari bila mata terbuka.
aku mesti jaga dia sebaik mungkin selagi ada daya.
aku tak kisah janji 'dia' suka. walaupun aku suka buat lawak entah ape-ape -,-
aku rela je jadi boneka pengubat jiwa 'dia'. sebab 'dia' kesayangan hati ni.
depan 'dia' tak setitis air mata aku alirkan. sebab aku tak nak 'dia' tahu aku sengsara
tapi di setiap hening malam dan kadang-kadang ketika tanpa sedar
aku berlari di sebalik tirai-tirai pintu hospital menangis sendu.
Pada kakak ku yang ketiga banyak aku mengadu bertanya itu ini.
rawan hati ni masa tu kalau 'si dia' dibawa pergi.

Soalan yang sentiasa bermain di minda tapi tak sanggup diluah dengan kata-kata :

Sempat tak lagi esok Ikah tengok muka 'dia'?
Sempatkah lagi ke Ramadhan dan Syawal bersama 'dia' ?
Sempatkah lagi Ikah 'dia' ni mengucup tangan memohon kemaafan ?
Sempatkah aku hadiahkan kurung kedah merah jambu itu untuknya ?
Sempatkah lagi aku merasa teruja gila
jerit-jerit panggil nama 'dia' bila kaki jejak ke tanah rumah kampung jingga itu ?
Sempat tak lagi kacau dodol warisan keluarga kami bila raya menjelang tiba nanti ?

Resipi 'dodol' dia memang terbaik taw, memang tak jumpa yang serupa macam tu :)
Aku bangga sebab punya insan kesayangan macam 'dia'
yang kaya dengan air tangan resipi dulu kala yang susah dah nak jumpa.
Sebenarnya resipi itu kaya dengan ikhlas dan sayang di jiwa 'dia'. sebab tu sedap tak terkira :)

Sungguh hati aku sangat rindu 'dia' yang akan tunggu kami di muka pintu
dengan senyuman tanpa sebaris gigi lagi gembira melihat keletah cucu cicit berlari sana sini.
Yang besar dengan cerita kedewasaan mereka dan yang kecik dengan telatah manja :)

Sungguh aku rindu bait ayat ini,
"Masuklah, buatlah air, ade biskut ke kuih ke kat dapur tu makanlah"
Kadang-kadang sampai tak makan 'dia' bahagia sangat agaknya
lihat keluarga bersatu makan bersama gelak ketawa mendengar cerita orang-orang tua.

Sungguh aku rindu 'dia' yang berbaju kurung kedah dan berkain batik.
Style yang tak pernah update dek zaman tapi paling comel di mataku :)
Di mata kami cucu-cucunya.
Di mata anak-anaknya merangkap ibu dan ayah sedaraku.
Di mata mak aku yang akan jahitkan baju.

Sungguh aku rindu pada 'dia' yang satu-satunya insan dalam sepanjang hidup
aku lihat menyimpan duit di hujung di hujung lipatan selendangnya.
'Dia' tak pernah lokek dengan wang walau tanpa dipinta walau kami menolak

Sungguh aku rindu pada 'dia' satu-satunya nenek yang aku gelar 'Wan'
Atok pulak gelaran manjanya 'Aki' ..
Tahun ni aku bakal merindui dodol arwah Hajah Esah dan lemang Tuan Midun.

Ya. sekarang aku sudah tiada 'dia'.
Setahun rupanya sudah berlalu. sekejap sangat rasanya masa.
3 hari lagi dah nak Aidilfitri.
Kali kedua tanpa dia di sisi lagi melayani kami.


Inilah 'dia' 



Tapi alhamdulillah Allah tak lahirkan rasa kecewa dalam jiwa 
Allah tak lahirkan rasa terkilan pada kami sebab tak hargai 'dia'
Mungkin kalau dikira jangka waktu tak pernah cukup rasanya 
Bakti kami untuk 'dia'

Tapi...aku sentiasa mendoakan yang 'dia' bahagia di sana 
bersama orang-orang yang bertakwa. amin :)

Itulah Syawal yang amat aku rindui satu ketika dahulu
Wan, sekarang Ikah dah nak jadi cikgu :)
Wan mesti bangga sebab Nana pun da jadi staffnurse macam Ode !
Cicit Wan, Amina Zahra dengan Asma Huda comel sangat,
anak Along dengan Angah yang Wan tak sempat lihat
Bila diorang da besar sikit nanti mesti diorang akan tahu
yang diorang ni pernah ada moyang yang penyayang sangat :)

walaupun Wan dah tak da di sisi tapi sentiasa hidup dalam hati Ikah ni.
Wan sentiasa hidup dalam hati-hati kami yang sentiasa merindui.
Al - Fatihah 

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua yang mengenali diri ini.
Ampun maaf atas segala kekurangan diri.
Ini kisah realiti, 
hargailah insan yang anda sayangi sepenuh hati
sebelum 'dia' dibawa pergi menghadap Ilahi 

Tuesday, 14 August 2012

ketuk ketuk ramadhan


Assalamualaikum hehe masak jangan tak masak

Welcome to Masterchef Sejarah :P

Ketuk ketuk Ramadhan di Surau Al Ghazali 

14 Ogos 2012 

Menu : Ayam Masak Merah . Acar Mentah 



sweet memory with 3 PPISMP Sejarah 2012 ( our chidish memory ) 

riang ria iftar 2012 (:



♥ 3 PPISMP SEJARAH




Assalamualaikum :)

ALHAMDULILLAH selesai sudah iftar dengan budak kelas sejarah 

BOWLING PACIFIC > ROUTE 69 > UPTOWN > PADANG KOTA > McD

walaupun penuh dengan tragedi tapi aku memang hepi :P

totally AWESOME ! 

let the pictures tells thousands stories . sebarkan aura merah jambu ^.^

Salam Pink of The Day, Pah 

satu penghargaan




Encik Salehudin a.k.a Cik Din akan bertukar dari 

IPG Kampus Tuanku Bainun ke IPDA pada 16 Ogos 2012

Satu penghargaan kepada beliau

Terima kasih atas segala ilmu yang telah diberikan 

untuk kami menjadi bakal guru pada masa akan datang

Semoga Encik terus sukses dalam karier mendidik bakal pendidik bangsa (:

Salam terima kasih dan kenang kenangan dari 

3 PPISMP SEJARAH 2012 
WE ARE THE POWER POWER !